wtorek, 11 grudnia 2012
Nosferatu wampir
"Nosferatu wampir" to remake
niemego filmu Fredricha Wilhelma Murnaua z 1922 r., o którym Herzog w
jednym z wywiadów powiedział, iż jest to dla niego najważniejszy film w
historii niemieckiego kina. W ujęciu Herzoga Dracula jest jednak
zupełnie nowym odczytaniem tej postaci. Jest wprawdzie monstrualny,
krwiożerczy i nienasycony, jest sprawcą zła rozprzestrzeniającego się z
siłą pandemii, ale przy tym wszystkim jest istotą głęboko ludzką,
boleśnie odczuwającą swe krwawe napiętnowanie. Zło, które w sobie nosi,
zdaje się przeciwne jego naturze łaknącej miłości i akceptacji.
Zabijając i zarażając innych, czyni to z tragiczą świadomością
dwoistości swego jestestwa, żywiąc głęboką odrazę do własnych,
wampirzych poczynań. Herzog, mimo że obficie czerpał z Murnaua, stworzył
jednak film o zupełnie odmiennych znaczeniach. Ze wszystkich jego
obrazów ten jest najgłębiej oniryczny. Jest to swego rodzaju wizja
podwójna - twórcy i samego bohatera opowiedzianej historii. Stąd film
można analizować na kilku piętrach metaforycznych znaczeń.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz